Lisette-Australie.reismee.nl

Tassie

Lieve allemaal,

Mijn laatste dagen in Brisbane zijn aangebroken maar voordat ik vertrek, wil ik graag nog mijn laatste avontuur, mijn Tassie trip, met jullie delen.

Vlucht verliep allemaal prima, taxi ritje van airport naar autoverhuur ook en toen was daar een lichte shock. In plaats van een degelijke auto met rooftop tent stond er een in zebraprint gekleurde Nissan Cube op mij te wachten met achterop de tekst “Honk if your hung like a donkey” nog lichtelijk overdonderd van het kleuren festijn realiseerde ik me niet helemaal wat dit teweeg ging brengen. Alles gecheckt, getankt en ready to go to my first destination Hobart. De taxichauffeur had mij al een soort van gewaarschuwd voor het eenrichtingsverkeer in de CBD maar als Groninger met het verkeerscirculatieplan dacht ik dat dit wel goed zou komen. Tourist info veilig bereikt, National Park pas gekocht, informatie ingewonnen over the fires and the floods die er op dat moment waren, plan voor de eerste dag gemaakt dus op naar de supermarkt en vervolgens naar Mount Wellington. Toen begon de ellende, Groningen is zo erg nog niet qua circulatieplan, ik ben denk ik drie keer door voetgangersgebied gereden, omdat ik andere kant niet op kon, alle parkeergarages waren net te laag voor mijn fantastische auto en al dat getoeter, ik begreep er niks van. Tot ik bij Mt Wellington de tekst achterop weer las (great!).

Ik had eigenlijk gepland om het rondje Tassie anti-clockwise te doen maar vanwege de overstromingen en de bosbranden werd mij aangeraden eerst richting het westen te gaan.

Mount Wellington, een 1270m hoge berg een half uurtje bij Hobart vandaan, was mijn eerste stop. Tussen de wolken door daar hele mooie uitzichten gehad.

Daarna mooie wandeling bij Lake St. Clair gemaakt en door naar de west-coast. Onderweg gestopt om naar Donaghys Hill lookout te lopen en later bij Rosebery naar de Montezuma Falls gelopen, dit zijn met 104m de hoogste falls in Tasmania en de walk zeker waard! Daarbij om ze echt mooi te kunnen zien moest je een vrij uitdagende brug op die bij elke windvlaag een zwieper maakte.

Vervolgens Cradle Mountain NP bezocht waar ik een wombat heb gezien en die beesten zijn huge maar awesome! Ook daar een mooie hike gedaan om Dove Lake heen en Marions Lookout (1223m) op waar je na een vrij challenging klimmetje bij een fantastische lookout kwam. Cradle Mountains was zeker één van mijn highlights.

Na Cradle Mountains door naar de noordkust, waar ik eerst naar het meest westelijke puntje bij Arthur River ben gereden. Dit punt heeft terecht de naam “The edge of the world”. Ook wel bijzonder om te zien was dat de bosbranden daar maar een paar dagen geleden bijna een dorpje hadden verwoest. De brandgeur was nog goed te ruiken en de weg verder naar het zuiden was ook nog steeds afgesloten.

Hierna de noordkust richting het oosten gevolgd via Mole Creek en de Alum Cliffs naar Launceston gereden. Dit viel een beetje tegen er zou daar een mooie Gorge zijn maar ik heb wel mooiere gezien (waarschijnlijk luxe probleem). Maar ook de stad zelf viel wat tegen, wel wat mooie gebouwen en brug maar verder beetje saai. Dus snel door naar George Town via Grindelwald and Swiss Village wat ook niet helemaal was wat ik verwachte. George Town daarentegen was heel gezellig mooie kampeerplek langs het water met vriendelijke mensen dus niks te klagen.

Na George Town door naar de oostkust wat by far het meest toeristische stuk is. Gekampeerd bij Bay of fires en daarna door naar Freycinet NP en een mooie walk (11km) gemaakt bij Wineglass Bay ook zeker één van de hoogtepunten van Tassie.

Tot slot Port Arthur nog bezocht, moeilijk te bevatten dat op een nu zo’n bijna idyllische plek heel wat narigheid heeft plaatsgevonden in het verleden. En mijn laatste nacht in Richmond een campspot gehad.

In de laatste paar dagen nog twee lekke banden gehad en heel wat frustraties mbt de auto maar uiteindelijk was dat het zeker waard. Tasmania is echt heel erg mooi, alles is dichter bij (vergeleken met mainland Australië), het is er qua temperatuur gelijk aan Brisbane maar voelt veel aangenamer, de natuur heeft meer kleur, de 60 great short walks are amazing, kortom een geslaagde trip.

Dan nog even een kort overzicht van afgelopen jaar; het jaar waarin ik mijn eerste auto heb gekocht, 21000km heb gereden (exclusief 2000km in Tassie en nog wat kms met Pappa, Mamma en Lijn), 10365 vlieg kilometers heb gemaakt, fantastische mensen heb leren kennen, veel mooie reizen heb gemaakt, bijzonder wildlife heb gezien, studie technisch toch ook weer veel heb geleerd en vooral heel erg heb genoten.

Op naar het volgende avontuur!

Tot snel!

Liefs

Reacties

Reacties

Karin

Nou Lisette, je perst echt nog alles uit je laatste tijd in Australië. Heerlijk om te lezen! Sterkte met het afronden van al je dingen daar en voor straks alvast een goed thuisreis gewenst. Bijzonder idee dat he binnenkort weer gewoon op Nederlandse bodem zult zijn. Hoop je snel te zien. Xxx, Karin

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!