Lisette-Australie.reismee.nl

Aussie Christmas

Lieve Allemaal,

Ten eerste natuurlijk allemaal de beste wensen voor 2016, dat het een mooi jaar mag worden!

De laatste blog is alweer een tijdje geleden en ik wil jullie toch een beetje een idee geven van wat een Aussie kerst en oud en nieuw is.

Aangezien ze hier niet aan Sinterklaas doen (belachelijk!) was de kerstversiering hier al halverwege november vrij nadrukkelijk aanwezig denk aan hee ijspaleizen in de shoppingcenters. Al snel volgden de liedjes op de radio en de versiering in de tuinen, wat hier soms heel mooi is maar soms ook verschrikkelijk over de top met alle kleuren van de regenboog. Maar goed aangezien het hier 30°+ was, dacht ik ach gekke Aussies wat nou kerst het is zomer. Het echte kerstgevoel (wat dat dan ook wezen mag) heb k dit jaar niet echt gehad. Voor mijn gevoel heb ik meegedaan aan een toneelstuk over kerst. Ik ben de maandag voor kerst naar de kerstmarkt in het centrum van Brisbane geweest en daarna heb ik de film The Santaclaus gekeken bij South Bank citybeach. Met als kers op de taart Christmas fireworks at the river. Dit was echt fantastisch! Het vuurwerk werd afgestoken vanaf pontons op het water en vanaf de citycats en op de kant stonden speakers met kersthitjes en het vuurwerk was op de maat van de muziek. Even tussendoor vuurwerk in Brisbane (ik denk in heel Australië) is echt bizar, bij elk feestje is vuurwerk en niet een paar pijlen nee serieus, goed vuurwerk. Met oud en nieuw kun je geen vuurwerk in de winkels kopen, alles wordt door (ik denk) de gemeente in vuurwerkshows afgestoken. Met kerst waren er denk ik vijf avonden vuurwerk, met oud en nieuw twee shows, met de ekka een week lang iedere dag een show, in september is er river fireworks en 26 januari is Australian day dus weer een vuurwerkshow, elke reden is er één!

Maar goed terug naar kerst. Eerste kerstdag heb ik een (koude) lunch gehad met “de family” hier, iedereen bracht iets mee en we hebben heerlijk gegeten. Daarna secret Santa met eetbare en drinkbare cadeaus. Dit is vergelijkbaar met een Sinterklaasspel, iedreen trekt een nummer, nummer 1 pakt als eerste een cadeau en pakt het uit, dan nummer twee die mag vervolgens wisselen met nummer 1 enz. en op het laats mocht nummer 1 nog ruilen met wie die maar wilde. Erg hilarisch want het waren allemaal onzin cadeaus. Normaal gesproken pak je ’s ochtends vroeg je kerstboomcadeaus uit maar aangezien Graeme en Renee vroeg weg moesten, deden wij dit ’s middags. Ook dat is raar zo veel cadeaus en het was gewoon pakken, openscheuren en door, bijzonder. Ze vonden het ook verschrikkelijk dat ik mijn cadeautjes heel voorzichtig uitpakte zonder het papier open te scheuren.

Tweede kerstdag ben ik naar Gert-Jan (mijn supervisor) en zijn gezin gegaan. Lekker rustig en uitgebreid (buiten) ontbeten, daarna naar het strand en tot slot een BBQ met seafood. Topdag!

Oud en nieuw heb ik met Steven en Myrna en de ouders van Myrna gevierd eerst lekker een BBQ op het balkon en vervolgens spelletjes gedaan en daarna naar de stad om het vuurwerk te kijken. Heel raar want het was dus best vergelijkbaar met een Nederlandse oud en nieuw, oliebollen/ eten, spelletjes, vuurwerk enz. maar toch is het heel anders. En het is een luxe probleem maar denk ook stiekem dat ik na kerst hele hoge verwachtingen had voor het vuurwerk en het was héél erg mooi maar viel stiekem toch een beetje tegen.

Verder had ik afgelopen week natuurlijk vakantie. Ik ben naar Noosa National Park geweest om daar een kustwandeling te doen en vervolgens lekker aan het strand gelegen. Ik heb veel gefietst, heb een dag met Graeme en Renee doorgebracht (koffie gedronken, bij “Grandma” op bezoek geweest, spelletjes gedaan), naar de stad geweest en straks weer lekker naar het strand.

Maandag weer terug naar de uni om verder te gaan met mijn thesis, begint nu vorm te krijgen. Ben druk bezig met het analyseren van mijn data dus hoop de resultaten aan het eind van deze week af te hebben.

Ik heb hier nu nog 7 weken en die wil ik goed besteden. Ik ga in ieder geval nog 1 dag naar Fraser Island en ik ga begin februari nog 10 dagen naar Tassie (Tasmania)!

Hopelijk hebben jullie ook leuke dagen achter de rug. Geniet van het weekend!

Liefs!

ps. deze site doet nog niet aan 2016 vandaar onjuiste datum

Reacties

Reacties

Karin

Hee Lisette, allereerst heel erg bedankt voor je superleuke en lieve kerstkaart. Echt heel leuk om een kaart van de andere kant van de wereld te krijgen ????????. En natuurlijk ook voor jou de beste wensen voor 2016 waarbij we hopen dat je nog veel mooie dingen mag doen en meemaken. Wat goed om te horen dat je onderzoek nu ook vorm begint te krijgen. Bizar dat de kerst en oud en nieuw belevingen zo anders zijn bij hoge temperaturen alhoewel wij hier ook nog steeds geen winterjassen nodig hebben ????. We hopen dat je je laatste weken nog optimaal kunt gebruiken. Hele dikke knuffel van Igor en mij. Xxx

Mariet

Hai lisette,
Een heel mooi en met nog veel moois te zien in Australië en straks weer wennen in Nederland.
Leuk om je verhaal weer te lezen en de mooie foto s te zien.
In zonnejurken kerst vieren, apart om te zien.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!