Lisette-Australie.reismee.nl

Laatste stuk road-trip

Lieve allemaal,

Allereerst bedankt voor alle leuke en enthousiaste reacties. Ondanks dat ik niet altijd reageer lees ik ze wel en met plezier.

Deze week echt niks spannends meegemaakt, hard gewerkt, niks bijzonders (en nee geen medelijden, want lesgeven is leuk, leuke onderwerpen, leuke studenten en leuke collega’s).

Dus snel verder naar het laatste deel van de road-trip.

The Gibb overleefd op naar Darwin.

Via Katherine naar Edith Falls gereden, daar heerlijk gezwommen. Het begint nu echt weer warm te worden, elke dag boven de 30° en als we geluk hebben koelt het ’s nachts af tot een graad of 20 (niet echt mijn ding).

Hierna doorgereden naar Kakadu National Park wat echt fantastisch is. Niet alleen om de prachtige watervallen, de wild dieren en de mooie look-outs maar vooral ook omdat blanken en Aboriginals hier samenwerken. Hier hebben we zoveel geleerd over de Aboriginals, hun cultuur en hun en hun verhalen. Dit heeft echt heel veel indruk op mij gemaakt, dit was wat ik mij voorstelde van Aboriginals in tegenstelling tot de ervaringen in Alice.

De mensen in Kakadu weten precies wat ze wel en niet met de natuur kunnen en mogen. Ze weten precies welke dieren je we en niet kunt eten, welke planten/ vruchten je wanneer wel en niet kunt eten en planten en wanneer het tijd is m stukken land te verbranden en ook hoe je dit veilig kunt doen. En de muurschilderingen die daar te vonden zijn, vertellen ook ieder hun eigen verhaal. Daarnaast hebben we hier waterbuffalo’s en salt water crocs gezien en beiden zijn echt huge en according to the Bininj people levensgevaarlijk!

We hebben één middag weef les gehad van twee Bininj vrouwen. Eerst moesten we een soort palmbladeren verzamelen, wat nog best een zwaar werkje is om die uit de boom te “knuppelen” en ook nog een k** klus, omdat die beesten vol bijtende mieren zitten. Denk je dat je het moeilijkste gehad hebt maar nee hoor die bladeren moeten gesplitst worden voordat je ermee kunt weven en dat is echt verschrikkelijk frustrerend. Norma en Anita (de twee Bininj vrouwen) zeiden dat het super makkelijk was en zo zag het er ook uit, nou ik heb het ongeveer drie uur lang geprobeerd (zo’n streber ben ik dan ook wel weer) maar ik heb maar twee bladeren echt goed kunnen splitsen. Norma en Anita doen er denk ik vijf per minuut (om even aan te geven hoe getalenteerd ik ben). Daarna hebben ze laten zien hoe je met verschillende vruchten, bloemen en bladeren verschillende kleuren kunt maken om het er allemaal wat mooier uit te laten zien. Uiteindelijk zijn we niet meer aan het echte weven toegekomen, dit kwam niet door mijn gebrekkige kunde maar door het feit dat Anita aan de praat raakte en de ene na de andere Bininj song vertelde, echt heel erg interessant.

Mocht je ooit de mogelijkheid hebben om naar Australië te gaan, ga naar Kakadu en dan vooral nar Ubir! Dit was de enige plek waar ik echt met tegenzin wegging, had hier graag meer tijd doorgebracht.

Na Kakadu in één keer doorgereden naar Darwin of eigenlijk naar Coolaligna net voor Darwin. Onderweg nog bijna een skippie geraakt, gelukkig zag ik hem naast de auto mee springen dus remde ik al af maar moest wel echt vol in de hoefijzers toen skippie besloot toch liever aan de ander kant van de weg te springen. Maar goed gelukkig chille camping met douches, wasmachines en een zwembad! Twee dagen in Darwin geweest, hier is niet echt heel veel te zien. Paar mooie stranden maar zwemmen is daar op eigen risico vanwege de crocs dus dan s de lol er ook al snel af als het tegen de 40° is. Slapen was hier ook niet echt een pretje vanwege de hitte.

Chantal heeft haar motor in Darwin achtergelaten, omdat ze die wilde verschepen naar Dili (East-Timor), dus vanaf Darwin had ik de auto niet meer voor mij alleen. Onderweg heel veel aangeklede termieten nesten gezien, in de Bitter Springs (warmwater bronnen) geweest en de nodige roadkill maar ook levend wildlife gezien. Tussenstops gemaakt in Mount Isa, mijner stad, Barcaldine, Emerald en Rockhampton. Daarna door naar Hervey Bay, strandwandeling gemaakt en geluncht aan het strand en op naar Rainbow waar ons voorlaatste avontuur begon namelijk four-wheel-drivend over het strand naar Maroochydore. En tot slot een dag in de Glass House Mountains doorgebracht, lekker gewandeld en naar stunning look-outs geweest.

Hopelijk ben ik daar over een paar weken weer met Pappa, Mamma en Lijn! Nog maar 7 nachtjes slapen, dan zie ik ze weer.

Dit was mijn trip, heel moeilijk om duidelijk te maken wat je allemaal mee maakt en beleefd. Ik besef zelf nog niet eens helemaal wat ik eigenlijk gedaan heb, gelukkig zijn er een aantal mensen hier om mij heen die me daar soms toch even op wijzen. Ik zie het eigenlijk nog steeds als Ă©Ă©n groot avontuur en een geweldige ervaring maar blijkbaar is het niet heel normaal om in 7 en een halve week een continent over te reizen, zeker niet als vrouw zijnde en met alle gevaren die hier op de loer liggen.

Ik heb genoten en hoop als ik terug ben wat meer foto’s te kunnen laten zien en jullie allemaal ook zo gek te krijgen om dit prachtige land met fantastische inwoners een keer te bezoeken.

Sinds ik ben begonnen met deze blog is er alweer een week voorbij. Afgelopen zondag samen met Steven en Myrna naar Lamington National Park geweest, dit ligt 2 uur rijden ten zuiden van Brisbane. Hier hebben we een wandeling van 14km gemaakt langs meerdere watervallen, was erg mooi. Vervolgens lange dagen op de uni gemaakt half 8 ’s ochtends aanwezig en niet voor half 9 ’s avonds weer weg. Inmiddels wel mijn eerste “officiële” meting voor mijn afstudeerproject gedaan na 7 maanden yehes! Was super leuk de boys zijn heel beleefd, super schattig en fantastische tennissers. In de trein naar Brisbane Boys College (BBC) dacht ik “ohw leuk misschien kan ik zelf ook wel even een balletje slaan” dat heb ik maar snel uit mijn hoofd gezet toen ik deze 14 jarige toptalentjes zag. Verder nog een gesprek gehad met één van de jongens die vond het super awesome dat hij op een tennisbaan in Brisbane een gesprek had met een student uit Nederland die onderzoek deed in tennis en samenwerkte met een Australische uni. Ze waren echt super cute en de staff was ook super vriendelijk en behulpzaam dus wat dat betreft niks te klagen. Ontdekte dat research doen zo slecht nog niet is. Helaas hebben ze nu twee weken vakantie maar heb ik mooi even de tijd om de data te bekijken en mijn nieuwe trip met Pappa, Mamma en Lijn voorbereiden.

Tot zover mijn avonturen hier.

Hopelijk gaat bij jullie ook alles goed!

Liefs

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!