Lisette-Australie.reismee.nl

The Gibb River Road

Lieve Allemaal,

Deze week niet veel bijzonders, werken, sporten ohw en ik heb een football wedstrijd meegemaakt. Super handig alles wordt hier football genoemd, in dit geval was het een NRL (National Rugby League) game. The Brisbane Broncos vs. Storm (Melbourne). Helaas verloren maar super sfeer en spektakel iclusief life muziek op het veld, cheerleaders, mascottes en natuurlijk vuurwerk. Leuk om een keer meegemaakt te hebben, nu hopelijk ook nog een keer naar AFL (Australian Football League).

Maar goed terug naar the Gibb River Road. The Gibb is een 660km lange dirt track van Derby naar Kununurra met aan (voor ons) het eind een redelijk serieuze river crossing namelijk The Pentecost (60m). Maar voor we hier kwamen hadden we eerst 500km van vreselijke corrugations, (gecontroleerde) bosbranden, slangen, crocs en prachtige gorges. De eerste avond geslapen bij Windjana Gorge waar we de eerste fresh water crocs hebben gezien tijdens een super mooie wandeling door de gorge. Vervolgens doorgegaan naar Tunnel Creek, waar je door een grot loopt en soms ook tot ongeveer kniehoogte door water moet waden met vleermuizen die vlak langs je hoofd vliegen en vervolgens kom je buiten aan het eind van een soort ravijn, heel bijzonder.

Tweede dag op de Gibb hebben we onze eerste kleine creekcrossings overwonnen, de eerste levende/ bewegende slang gezien en heerlijk gezwommen bij Mt Matthews Gorge na een kleine wandeling.

Dag drie naar Bells Gorge en Bells Falls gereden. Dit was echt super mooi, helaas ook heel toeristisch. Chantal en ik waren naar de overkant van een “meertje” gezwommen voor de rust en om daar even lekken van de zon en het mooie uitzicht te genieten, daar aangekomen zagen we een best grote iguana op een rots vlakbij ons zitten. Vervolgens vond een groep te dikke en te luidruchtige toeristen dat zij naar precies dezelfde spot moesten komen, één van hen klom uit het water om de perfecte selfie te maken en stapte toen bijna bovenop het arme beesie. Deze mensen waren allemaal meer met zichzelf en de moderne techniek bezig dan zich beseffen waar ze waren en hoe bijzonder het daar was maar goed. ’S Avonds doorgereden naar Barnett River om daar bij (bijna) volle maan en een graadje of 25 zuurkool met worst gegeten. Vooral de worst was echt een gelukigmakend detail aangezien we op ingeblikte tonijn en zalm amper vlees hebben gegeten.

De volgende dag doorgereden naar Barnett Gorge, waar eerst niet veel leek te zijn maar gelukkig vertelden twee backpackers ons dat als je een stukje doorliep je dan bij een hele mooie Gorge kwam. Dat gedaan met allemaal skippies die vlak voor ons wegsprongen en het was zeker de moeite waard. Onderweg twee fietsers tegengekomen, die vervolgens bij ons op dezelfde camp-spot kwamen overnachten. Luk en Sofie uit België super gezelliga avond mee gehad en wat een RESPECT!

De vijfde dag zijn we eerste naar Home Valey gereden, de laatste stop voor de Pentecost, daar info ingewonnen over het getij en dat bleek vier uur later te zijn. Dus naar de Pentecost gereden en daar eerst naar anderen gekeken en vervolgens zelf de uitdaging aangegaan en volbracht, was wel even overwinningsmomentje zeker voor Chantal op haar bike. En over een paar dagen ook voor Luk en Sofie met hun fietsen.

Dag zes doorgebracht in El Questro, begonnen in de hot Zebedee Springs (32°), daarna mooie redelijk uitdagende wandeling/klauterpartij door de El Questro Gorge en gezwommen in de heerlijk verfrissende waterholes daar, toen nog snel langs Jackaroos Waterhole om vervolgens richting Windham te rijden.

Inmiddels was de weg weer een fatsoenlijke gravel weg maar om bij de Five River Lookout te komen nog wel even wat haarspelden moeten overwinnen aar dat was voor mij niet echt een uitdaging. Vanaf Windham naar Kununurra nog The Grotto bezocht maar helaas stond de waterval leeg er was nog wel een beetje water onderaan de Falls maar dit nodigde niet echt uit tot zwemmen dus snel weer koers gezet naar Kununurra waar we op een super mooie chille camping stonden met een zwembad, WINNING!

Dit was denk ik wel één van de hoogtepunten van de reis, met uitdaging qua road-conditions en super mooie natuur, niks maar toch ook heel veel afwisseling, veel wildlife gezien, lekker gewandeld en gezwommen alleen begint het wel weer echt warm te worden (middenin de winter). Maar de Gibb River is een feit, super ervaring.

Volgende keer Kakadu National Park en Darwin!

Hopelijk heb ik mijn laatste Road-trip blogs af net voor Pappa, Mamma en Lijn hierheen komen!

Liefs!

Inge

Hoi Lisette,
Je hebt wel de reis van je leven gemaakt, zeg. Wat een indrukken. Je ouders en Jolijn zijn druk met de voorbereidingen als ik het zo hoor. Duurt nu niet lang meer en dan zijn ze bij je. Wel fijn hè. Werk ze!
Liefs, Inge