Lisette-Australie.reismee.nl

Brisbane - Uluru

Lieve allemaal,

Drukke maar erg leuke week gehad op het werk. Woensdag waren we vrij in verband met Ekka (kort voor Exhibition). De Ekka zijn eigenlijk begonnen met de Brisbane races maar is nu uitgegroeid tot een mega spektakel met paardenraces, koeienshows, kookwedstrijden, arts, houtbikwedstrijden en nog veel meer. Dit duurt van vrijdag tot zondag een week later en volgens de locls moest ik dat echt een keer meegemaakt hebben dus daar ben ik woensdag maar braaf heen gegaan en inderdaad het was de moeite waard, vooral de super spectaculaire transsformer en vuurwerkshow op het eind. Ik ga er straks weer heen met "de family".

Maar goed terug naar de levensgevaarlijke outback;

Oké laat ik bij het begin beginnen. Vanaf Brisbane zouden we naar Birdsville rijden en dan via de Birdsville track naar Coober Pedy. Ondanks dat het hier winter is en dus dry-season zou moeten zijn, was de Birdsville track gesloten vanwege regen/wateroverlast. Dus toen maar besloten naar Boulia te rijden en de Plenty en Donohue Highway te doen wat ook gravel roads zijn. Over het eerste stuk van Brisbane naar Alice Springs hebben we een kleine week gedaan. Inmiddels familiair met de roadkill (ik zal er nooit aan wennen), ook veel levende skippys, emu’s en ander wildlife gezien, gewend aan camping in the bush zonder douche and met slechts outback toilets. Verder de grens van Queensland naar Northern Territory overgestoken wat eigenlijk niet meer dan een bord langs de kant van de road was.

In de stad Alice zelf een paar slecht ervaringen gehad met Aboriginals, hangt een beetje een bedrukte sfeer en ze hangen overal op straat rond met drank en drugs. Dit is de reden dat je in Alice nergens een waterkraan vindt en er geen public toilets zijn. De eerste avond in Alice had ik de auto bij de show-grounds geparkeerd, omdat daar een motoshow was waar Chantal graag heen wilde. Op een gegeven moment zat er een klein jongetje op Chantal haar motor dus vroeg ik hem of hij eraf wilde gaan, omdat het gevaarlijk was en hij zich kon bezeren als hij om zou vallen. Toen werden hij en zijn vriendjes/ broertjes en zusjes een soort van agressief en gingen ze me uitschelden en probeerden ze de bullbar van mijn auto te slopen/Vervolgens deden ze net alsof ze doorliepen maar plotseling draaiden ze zich om en begonnen stenen naar mij en de auto te gooien. Dit waren een stuk of 10 Aboriginal kids tussen de 6 en 12 jaar, zo sneu om te zien dat zij nu al helemaal verpest waren en waarschijnlijk nooit een plek in de samenleving zullen hebben.

Maar goed tot zover de negatieve kant van Alice, de omgeving van Alice Springs is echt fantastisch. We zijn via de Mereenie loop naar Uluru National Park gereden, waar we gorges hebben gezien, oker rotsen gezien, IKheerlijk gezwommen heb (in ijskoud water), zeker de moeite waard! Hebben onderweg de Kings Canyon bekeken en dingo’s gezien. Uluru National park was super mooi, Ayers Rock is echt stunning, vanaf vanaf alle kanten ziet hij er anders uit en die kleuren zijn echt fantastisch. Na Ayers Rock, Kata Tjuta (andere bergketen in park) bij zonsondergang bekeken en vervolgens de Great Central Road opgegaan.

Hierover later meer.

Ik zal proberen straks nog wat foto's van Ekka te uploaden zodat jullie een wat beter beeld ervan hebben. Ik denk dat het festival terrein ongeveer de grote is van de jaarbeurs of groter ik heb eigenlijk geen idee, het was/is huge!

Tot snel!

Liefs

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!